חודש כסלו חל בו חנוכה הבעל"ט, אשר בו "פָרְצוּ חוֹמוֹת מִגְדָּלַי וְטִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים".
חז"ל אומרים ששמן מרמז לתורה. מדוע המשילו חז"ל דווקא את השמן לתורה, וכיצד אפשר לטמא את התורה, שנאמר "וטימאו כל השמנים". כידוע, בשמן ב' תכונות, מצד אחד מלכים ושרים סכים בשמן ומצד שני כתמי שמן קשים מאוד לניקוי וכיבוס ונדרשים מאמצים רבים בכדי לנקותם. כך היא התורה באם לומדים אותה בכוונה אמיתית וטהורה, נזהרים בדרכנו ומכינים לב טהור, הרי שע"י התורה נוכל להתקרב לה' ואזי התורה היא בבחינה זכה נעשית לו סם חיים. אבל אם חלילה הפוך, כמו דרכם של היוונים והמתייונים, כי לא רצו לאבד גופנו, רק לבטל התורה, שכל רצונם היה שאדרבא, ילמדו תורה, אבל בלי קדושת התורה, אלא כמקצוע וידע בעלמא. כי רצו להשכיחם תורתך ולכן טמאו השמנים ולא השליכו אותם, ואז חלילה נעשית לו סם המוות.
שמעתי פרוש נפלא על הפסוק: בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים וְשֶׁמֶן עַל רֹאשְׁךָ אַל יֶחְסָר (קהלת ט' ח'), שזה משל על התורה הקדושה. הבה נתאר לעצמנו אדם עם בגדים לבנים וכד שמן מלא על הראש, כל תזוזה לא נכונה, שיעשה האדם, יכולה לגרום לשמן להישפך ולהכתים את הבגד. כך היא תורתנו הקדושה, אם נוטים אפילו מעט מהכוונה הראויה חלילה, יכולה התורה להפוך לבחינת כתמים על בגד לבן, כתמים שלהסירם קשה מאוד. ועל כן כמה מוטל עלינו להתרחק מדרכי היוונים והמתייונים ולהדבק בקדושת התורה באמת, על ידי זהירות מרבית לא לנטות ימין ושמאל ממטרת תורתנו. כפי שלימדונו חז"ל כשאמרו, מה השמן הזה אין מתערב בשאר משקין, כך ישראל אין מתערבים באומות העולם ואין חכמת התורה מתערבבת בשאר חכמות העולם.
ויהי רצון שה' יתברך יתן לבנו להדבק בתורה הקדושה ובדרכיה אכי"ר.